A method éve

Az enyhe időjárásnak köszönhetően az elszánt horgászok bátran elővehetik horgászbotjaikat, hiszen megfelelő helykiválasztással, etetőanyaggal és csalikkal ilyenkor már szép fogásokban lehet részük.

A lehűlt és lassan melegedő vizekben óvatosabban táplálkozó halak csoportokba verődve várják a tavasz beköszöntét. Ilyenkor még az intenzíven telepített, kisebb kiterjedésű tavaknál is felértékelődik a helyválasztás. Ebben gyakran már az is segítségünkre lehet, ha figyeljük az előttünk lévő vízterületet, hiszen egy-egy napsütéses délelőtti órán – a hideg víz ellenére – a legfelső, felmelegedett vízrétegben a halak megmutathatják magukat. Emellett békés halaink, főként a pontyok, a tél beköszöntével is előszeretettel tartózkodnak a tavak mederváltozásai környékén, azaz a vízben található gödrök, púpok mellett. Kétféle taktika közül választhatunk ilyenkor. Az egyik a kereső horgászat, melynek lényege, hogy nem csupán egyetlen helyre horgászunk, hanem megpróbálunk 1-2 dobás erejéig különböző távokat elérni, így felfedezve az előttünk lévő vízterületet. Mi ezt a technikát két esetben alkalmazzuk. Egyrészt mikor téli horgászatok alkalmával egy helyen nagy tömegbe zsúfolódnak össze a halak, ilyenkor ha megtalálunk egy csapat pontyot felhőtlen szórakozásban lehet részünk. Másrészt, ha számunkra ismeretlen vízre látogatunk jobb képet kaphatunk a tó mederviszonyairól valamint a halak tartózkodásáról, ha a kereső horgászat mellett döntünk. Ilyenkor mindig olyan etetőanyagot és csalikat használunk, amelyek rövid idő alatt kifejtik hatásukat, és különleges figyelemfelkeltő tulajdonságokkal rendelkeznek. A kereső horgászatoknál gyakran egy aroma vagy akár egy megfelelő etetőanyag-csali színkombináció vezethet minket kiemelkedő sikerekhez. A másik stratégia egy koncentrált etetés kialakítása lehet, melynek célja, hogy a tavaszi felmelegedést megérző, táplálkozni induló halakat ne csak feltartóztassuk, hanem helyben is tartsuk egy adott pontban. Itt már használhatunk olyan keverékeket is, melyek hosszabb távon fejtik ki inkább a csalogató hatásukat. Nehezebb, de mindenféleképpen apró szemcsés és sötét etetőanyagot alkalmazzunk, ezzel semmiképp sem keltünk gyanakvást a rafinált halakban.

Ez a taktika működhet téli, hideg vizekben is, de igazán akkor lehetünk vele eredményesek, mikor a hőmérő higanyszála lassan, de határozottan elkezd felfelé kúszni. Hideg és felmelegedő vizekben érdemesebb kisebb méretű etetőkosarakat, methodkosarakat alkalmaznunk. Erre azért van szükség, mert a halak még nem táplálkoznak olyan vehemenciával, mint nyári kánikula idején. Víz alatti felvételek igazolják, hogy gyakran a pontyok csupán egyetlen szívás erejéig tartózkodnak etetőkosarunk körül, ezért nem mindegy, hogy a csalink mekkora „etetőanyag-szőnyegen” helyezkedik el. Tévhit azonban a kis kosarakkal kapcsolatban, hogy a „kis” jelző alatt csupán a súlyát értjük. A boltok polcain már megtalálhatóak a kisebb töltőtömeggel rendelkező, de különböző ólomsúlyokkal ellátott darabok is, így nem kell a kisebb kosár miatt lemondanunk a nagyobb távolságok eléréséről sem. Miután kiválasztottuk az ideálisnak vélt helyet és taktikát nincs más dolgunk, mint bekeverni a megfelelő etetőanyagot.

A hideg vízi horgászatoknál az emberek többsége édes, gyümölcsös mixet választ, azonban semmiképp sem szabad teljesen lemondani a hallisztes keverékekről sem! Azokon a tavakon, ahol a horgászok nyáron és ősszel sikeresen használják a büdösebb keverékeket, ilyenkor is kimagasló eredményeket érhetünk el velük. 2018-ban a boltok polcaira kerülnek a Timár Mix Method Serie etetőanyagok, melyek angol mintára készült, igen finom szemcsékből álló keverékek. Többféle aromával ellátott (original, a­nanász-vajsav, fokhagyma, csoki-narancs) változatainak köszönhetően bárhol, bármikor megtalálhatjuk a halak ízlésének megfelelőt. A hallisztes etetőanyagok összetételüknek köszönhetően szelektív hatással bírnak, mely tulajdonságuk gyakran még versenykörülmények között is a siker kulcsa lehet. A kora tavaszi methodos versenyeken évről évre tapasztaljuk, hogy nem elég a garantált darabszámra koncentrálni, hiszen eredményesebb lehet az a horgász, akinek minden harmadik, netán második hala nagyobb súlyú az átlagnál. Nos, a Timár Mix Method Serie etetőanyagok több vízen, több teszthorgászat közben is megmutatták, hogy meghozhatják a horgász számára a várva várt nagyobb halakat, akár versenykörülmények között is. A sikeres halfogás következő kulcsa a megfelelő csali kiválasztása. Napjainkban már könnyen el lehet keveredni a pelletek, minibojlik, pop-upok és waftersek világában, ezért számunkra fontos, hogy olyan csalikat kínáljunk a horgászoknak, amiben nem csalódnak.

A Method Serie Mini Pop-up csalija akkor lehet leginkább segítségünkre, ha a halak már bátrabban táplálkoznak. Ilyenkor szinte nem hagynak nyugton minket a vízparton. Megfelelő horoggal párosítva közvetlenül az etetőanyagunk felett lebegnek, így élénk színüknek és kitűnő ízesítésüknek köszönhetően könnyen rátalálnak a halak. Téli, tavaszi horgászatoknál is fontos, hogy a meder közelében keressük a pontyokat, kárászokat. Mivel ilyenkor a leggya­núsabb jelre is faképnél hagyhatnak bennünket, gyakran csak apró csalikkal lehetünk sikeresek. A jó választás ilyenkor egy 5-7 mm nagyságú ­wafters lehet, azonban mi tudunk ennél is jobbat! Több teszthorgászat alkalmával is észrevettük, hogy amikor az egyébként téli horgászatoknál is nagyon sikeres, élénk színű (narancssárga, sárga) csali nem elég jó választás, akkor csaliújdonságaink között komolyabb szerepet kaptak a sötétebb tónusú, de annál inkább figyelemfelkeltő tulajdonságokkal rendelkező csalik. Csaliújdonságaink között a Feeder Guru Smoked Ball egy titkos fegyver lehet, hiszen a legkisebb horgokkal is jól balanszírozhatjuk, így a halak bármilyen ellenállás nélkül beszippanthatják a csalit, emellett a felületéről folyamatosan leoldódó íz-, szín- és aromaanyag egy olyan ellenállhatatlan felhőt képez közvetlenül a golyó körül, aminek a leg­óvatosabb halak sem tudnak nemet mondani! Használjuk ki tehát a kora tavaszt is a horgászatokra, ha már az időjárás is ilyen engedékeny. Próbálgassunk különböző etetőanyagokat és csalikat, hogy megtaláljuk a megfelelő kombinációt a kedvenc vizünkre. Ha figyelünk az apró jelekre és tudatosan horgászunk a hideg és felmelegedő vizekben is eredményesek lehetünk!