Szemtelenül szemessel

Nyári kánikulák idejé gyakran előfordul, hogy a hőmérséklet már szinte elviselhetetlenné válik a horgászok számára a vízparton. Az igazán elszánt sporttársak azonban ilyenkor is meglátogatják kedvenc horgászhelyeiket, mivel egy-két trükköt alkalmazva ezekben az időszakokban is kiemelkedő fogásokkal és ezzel együtt életre szóló élményekkel is gazdgabbak lehetünk.

Ahogy a napsütéses órák száma felülmúlja a napi átlagot nem csak a levegő, de a vizeink hőmérséklete is megugrik. Ekkor a horgászok gyakran azt tapasztalhatják, hogy a halak táplálkoznak ugyan, de csak visszafogott számban jelentkeznek a kapások. Nos, ennek több oka is lehet, de ebben az időszakban tapasztalataink szerint a legnagyobb hiba az, hogy a horgászok nem abban a vízrétegben horgásznak, ahol ilyenkor a halak a legszivesebben tartózkodnak. A hazai horgászok többsége a fenéken történő horgászatot részesíti előnyben. Ennek egyrészt kényelmi, másrészt technikai okai is vannak, azonban aki ilyen időjárási körülmények között is aktív kikapcsolódásban szeretne részesülni, annak érdemes a víz (és ennek okán a halak) egy érdekes tulajdonságára ügyelni. A vizet elérő napsugarak nem egyenletes ütemben kezdik el felmelegíteni a teljes vízoszlopot. A felszínhez közeli réteg hőmérséklete kezd el növekedni először, majd a napsugarak szögének változása egyre mélyebbre nyúlva váltiztatja meg a víz hőmérsékletét. Ennek a jelenségnek köszönhetően általában kialakul két, jelentősen különböző vízréteg, melyek találkozásában a halak szívesen tartózkodnak. Csalinkat itt felkínálva pedig sokkal gyorsabban érhetünk el kapást, mint a fenéken várva az oda visszatérő halakat.

Ez a jelenség fogadott minket is a dunaremetei Kanka horgásztavon. Horgászatunk alkalmával a 4-5 méter mély vízben a pontyok előszeretettel tartózkodtak a vízfelszínhez közeli 1-1,5 métereres melegebb vízréteg határánál, melyet már a horgászat megkezdése elött is látványos ugrásokkal jeleztek számunkra. Etetni azonban ilyenkor is kell, de korántsem mindegy, hogy ezt hogyan tesszük! Mivel ponty volt a célhal, ezért a már jól bevált Elite Carp etetőanyagot nem hagyhattuk ki a repertoárból, melyhez most Elite Competition Carpot kevertünk. Ez a két keverék tökéletesen passzol egymáshoz mint beltartalom, mint szín tekintetében egyaránt. Az elöbbi egyedi, citrusos ízvilága az utóbbi Panettone és Scopex aromájával kiegészítve kihagyhatatlan csemege a pontyok számára. Összetevőinek köszönhetően azonban nem csak odacsalják, de ott is tartják a halakat az etetésünkön, mivel mindig találnak valami ínycsiklandó szemcsét maguknak. Keverékünk felét be is juttattuk alapként, ezzel lényegébe egy magabiztos hátteret alkottunk a vízközti horgászatunkhoz. Az etetésünk legfontosabb része azonban nem ez volt. Mivel nem a fenéken horgásztunk, ezért csalink mellett a pontyhorgászatokkor kihagyhatatlan kukoricát, szemesanyagokat és élőcsalit is a megfelelő vízrétegben kellett felkínálnunk. Erre pedig a legjobb megoldás az, ha egy erre a célra megfelelő csúzlival folyamatosan, ütemre juttatjuk be a meghorgászni kivánt helyre. Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy a szemesanyagok és az élőcsali -jelen esetben csonti- a súlykülönbségüknek köszönhetően más sebességgel süllyednek le. Míg a csonti relatív több időt tölt el a kívánt vízrétegben, addig a kukorica és egyéb szemesek gyorsabban átszaladnak ezen a szakaszon. Erre jó megoldás, ha kisebb mennyiséget, azaz pár szem kukoricát lövünk be, de rendkívül sűrű ütemben, így folyamatosan találnak a pontyok csipegetnivalót ott, ahol tartózkodnak.Fontos azonban figyelnünk arra, hogy a becsúzlizott szemek megfelelő távolságba érjenek be. Úgy szokták mondani, hogy a vízre hulló szemesanyag vagy csonti legtávolabbi szeme a szerelékhez lehető legközelebb, de semmi képpen se azon túl érje el a vizet. Nem utolsó sorban pedig ennek a technikának van még egy előnye is. Mivel a sűrűbben telepített tavakon a halak takarmányozását általában nagyobb mennyiségű szemesanyag beszórásával oldják meg, ezért a halakra már szinte mágnesként hat ezeknek becsobbanásának hangja.

Horgászatunkkor a mi választásunk a 7magos mixre esett, mivel ez a kukorica mellett 6 egyéb, kisebb szemű és könyebb szemesanyagot is tartalmaz. Fontos figyelnünk rá a nagy melegekben, hogy a csomagolásból kibontva és kiöntve egy kisebb edénybe folyamatosan vízbe áztatva tartsuk, így elkerülhetjük a kiszáradását. Ez különösen érvényes a különböző ízesített magvakra, mivel a napon hagyva a legtöbb aroma egyszerűen beleszárad a szemesanyagba, és így nem fejti ki a megfelelő hatását.
Ehhez a speciális horgászathoz egyedi szerelék is dukál. Eredményesek lehetünk hagyományos szerelékekkel is, ilyenkor nincs más dolgunk, mint a z ideálisnak vélt mélységhez állítani az eresztékünket, majd hagyományos, pontyozásnál használt jelzőólom-főólom kombinációval kisúlyozni az úszónkat. Sokkal látványosabb horgászatban lehet azonban részünk, ha szerelékünket 4-6 darab ólommal készítjük el a következő módon. Az eresztéket megfelelően beállítva az úszó és az előke között egységes távolságra helyezzük fel a söréteket úgy, hogy a legfelső közvetlenül az úszó szára alá, míg a legalsó az előke-főzsinór csatlakozáshoz kerüljön. Ezzel azt érjük el, hogy az úszónk hamar beáll a legjobb pozícióba, ezalatt a szerelékünk pedig lassan, egyenletesen süllyedve kínálja fel a csalit a pontyok, kárászok és amúrok számára.
Ennél a horgászatnál a kapások eléggé hatáhatározottak. Gyakran bevágni sincs idő, hiszen a csalira rárontó halak miután beszippantják azt rögtön el akarják hagyni az etetésünk közvetlen környékét. Ebből a horgász csak annyit vesz észre, hogy mire bevágna, a bot végéből már szalad is kifelé a gumi.
Mindenki számára ajánlunk ezt a módszert, rendkívül élménydús horgászatban lehet része annak, aki vízközti pontyozásra adja a fejét. Ha betartjuk ezen érdekes technika itt felsorolt egyszerű szabályait, akkor kiemelkedően eredményesek lehetünk a melegebb hónapokban is.