Finomat finoman

A tavaszi időszak talán a legnehezebben meghorgászható körülményeket produkálja évről évre. A tél lassacskán elmúlik, helyette pedig egy hosszúra nyúlt, napsütéses, de hűvös tavasszal készülődik a természet a nyár hirtelen berobbanására.

Ez egyértelműen befolyásolja a halak életmódját és táplálkozását is. Talán az április az összekötő kapocs a finom és az igazi botgörbítős kapások időszaka között, azonban ilyenkor is alaposan meg kell válogatnunk, hogy mikor, mivel és hogyan vesszük üldözőbe az uszonyosokat. Hiába a horgásztársadalmon végigsöprő feederláz, szerintünk ebben az időszakban sokkal eredményesebb lehet egy leheletfinom matchbotos horgászat. Egy ilyen bevetésre készültünk mi is március első napjaiban a győri Marcal-tó egyik mellékágán, ahol a rendkívüli halfaunának köszönhetően egész évben aktív kikapcsolódásban lehet része a horgászoknak. Az átlagos egyesületi vizekhez képest itt nem csupán a fogható méretű „egyenpontyokra” horgászhatunk, hanem a kiemelkedő keszegállomány mellett már a nagyméretű, bőven 10 kg feletti pontyok és amurok is horogra csalhatók. Ezek közül ilyenkor inkább a keszegfélék aktívak, ezért ezeket vettük üldözőbe.
A horgászat különlegessége azonban nem a helyszínben és nem is a célhalakban rejlik, hanem leginkább az alkalmazott etetőanyag az, ami szokatlan a keszeghorgászok körében. Mint hazánkban szinte minden vízen, úgy a horgászatra kiszemelt tavon is előszeretettel használják a sporttársak a halliszt alapú etetőanyagokat. Ezeknek a keverékeknek a fogóssága a hallisztben rejlik, hiszen a halgazdaságok is részben halliszt alapú pelletekkel etetik és nevelik a halakat, így hozzászoktak illatához és ízéhez. Tőlünk nyugatabbra, de leginkább Angliában figyelhető meg az a technika, miszerint nemcsak a pontyokra és az úgynevezett F1-ekre – ponty és széles kárász hibridje – használják az ilyen jellegű keverékeket, hanem a keszeghorgászatban is jelentős szerepet tulajdonítanak neki. Hazánkban még nem feltétlenül terjedt el ez a módszer – tegyük hozzá, hogy nem is mindig eredményes –, de vannak olyan vízterületek, ahol a nagy mennyiségben beszórt hallisztes etetőanyagokhoz már teljesen hozzászoktak a keszegfélék, ezért előszeretettel fogyasztják azokat.

Erre a horgászatra az egyik új etetőanyagunkkal készültünk. Az Extreme Feeder Groundbait rövid idő alatt a horgászok nagy kedvence lett, ami nem meglepő, hiszen minden megvan benne, ami a modern horgászatokban segítségünkre lehet. A többféle roppantott pellet magas fehérjetartalmának és a benne lévő, az etetőanyagtól eltérő színű angolmorzsa figyelemfelkeltő hatásának köszönhetően nemcsak a horgászok tetszését nyerte el, hanem a halak is előszeretettel fogyasztják. Három különböző ízesítése közül – édeskukorica, narancs-fahéj, fehér csokoládé – a fehér csokis édes aromájának és sötétbarna színének köszönhetően kifejezetten alkalmas a keszegfélék horgászatához akár a felmelegedő vizekben is. Éppen ezért esett erre a választásunk.
Mivel mi is kíváncsiak voltunk, hogy tisztán a keszegféléket megcélozva mennyire lehet eredményes ez a keverék, ezért nem tettünk hozzá semmilyen plusz aromát vagy adalék­anyagot. Fontos figyelnünk a hozzáadni kívánt víz mennyiségére, hiszen a nagyobb szemcseméret miatt könnyedén túlvizezhetjük azt, ami ront a keverék vonzerején. Két kilogramm etetőanyag összesen 8 dl vizet vesz fel, amit érdemes több részletben hozzáadni az Extreme Feeder Groundbaitekhez. Az adagok között 3-4 percet várva elérhetjük, hogy a nagyobb szemcsék is kellően megszívhassák magukat, így egy tökéletesen tapadó, mégis gyorsan bontó keveréket kapunk. A megfelelő állag elérése után mindenképpen érdemes egy közepes lyukbőségű rostán áttörni az etetőanyagot, ezzel érhetjük el az etetőanyag-gombóc egyenletes bontását a víz alatt.
Apropó, gombóc! Nem győzzük hangsúlyozni, hogy az Extreme etetőanyag-család tagjait nemcsak feedereseknek ajánljuk, hanem módszertől függetlenül bárki számára jó választás lehet, ha egy aktív, élményekkel teli horgászatot szeretnénk. A megfelelően bekevert Extreme etetőanyagokból könnyedén formálhatunk gombócot is, amit kézzel vagy csúzlival is bejuttathatunk a kiválasztott helyre.

Mivel egy finom matchbotos horgászatra készültünk, egy rendkívül érzékeny, 6 grammos, hosszú és vékony szárú wagglerúszót használtunk szerelékünk fő alkotóelemeként. Erre a rendkívül finom kapások miatt volt szükség. A hosszú karbonszár ellenállása szinte elenyésző a vízben, így a legkisebb mozdításokat is könnyedén és látványosan közvetítette nekünk. A meghorgászandó táv sem haladta meg a 30 métert, ezért egy rendkívül lágy, de gerinces Maver MV-R Light matchbotot választottunk a horgászatra, méghozzá 390 cm-es hossz­ban. Ezzel a bottal könnyedén juttathatuk be a kis méretű úszót az etetésünk távolságára. Ólmozásunkat nem bonyolítottuk túl, egy 8-as méretű sörétólom az érzékeny úszónak köszönhetően tökéletesen elegendő lett jelzőként, majd fölötte 25 centiméterre rögzítettük a főólmozást, ami összesen fél gramm összsúlyú volt. Az előre megkötött előkék közül a választás most egy 20 centisre esett, ami 0,10 mm vastag Smart Zero fluorocarbonra kötött 18-as méretű Maver Katana 1045-ös fekete horogból állt. Ez az összeállítás kellően finom és erős volt a kisebb keszegféléktől egészen a beugró pontyok megfogásáig, amire szükségünk is volt, hiszen a szebbnél szebb dévérek és karikakeszegek között azért megjelentek a kisebb méretű bajszosok is, amelyekből sikerült néhányat szákba terelnünk.

Szerencsére az Extreme etetőanyag a finom tavaszi horgászatoknál sem hagyott cserben minket, és azt is kiderítettük, hogy a fehérhalak sem vetik meg az újdonságainkat.